Gestructureerd werken, hoe doe je dat?

Een van mijn goede voornemens voor dit jaar is om meer tijd voor mezelf te hebben. Maar hoe doe je dat met een eigen bedrijf, een gezin, een social leven zonder op één van die – ook belangrijke – dingen in te moeten leveren?

Structuur

De sleutel voor mij bleek om gestructureerder te werken. Nóg gestructureerder overigens. Want als er iemand de koningin van de lijstjes en veel ballen tegelijk in de lucht houden is ben ik het wel. Maar het bleek dat ik binnen die manier van werken nog efficiënter te werk kon gaan.

Focus

Focus is, naast structuur, belangrijker dan ik dacht. En om die aan te brengen heb ik mijn werkweek in blokken opgedeeld. Iedere dag heb ik een andere focus. En hoewel flexibiliteit altijd kan, biedt die focus vooral ook rust. En werk ik eigenlijk nóg efficienter dan voorheen.

Mijn werkweek

Hoe zo’n werkweek er dan uit ziet? Dit is een beetje de indeling die ik heb aangebracht en waar ik me aan probeer te houden:

Maandag is mijn commerciële dag. Op deze dag ben ik bezig met betaalde opdrachten/projecten of met projecten die hopelijk op termijn rendabel worden. Ik werk deze dag voor opdrachtgevers, bereid afspraken met (potentiële) opdrachtgevers doe. Handel lopende projecten af.

Dinsdag en donderdag zijn mijn buiten de deur dagen. Afspraken plan ik op deze dagen. Maar ook events, perslunches, afspraken met opdrachtgevers, PR bureaus etc.

Vrijdag probeer ik minimaal drie nieuwe recepten te koken en fotograferen voor de site. Iedere woensdag publiceer ik namelijk de recepten voor die week, inclusief een weekmenu. Veelal werk ik vooruit, maar soms kan het niet anders dan een paar dagen van te voren. Ook receptuur voor opdrachtgevers probeer ik zoveel mogelijk op deze dag te maken en fotograferen.

Dan mis je nog de woensdag. Klopt! Ik had het plan om de ochtend vrij te houden voor mezelf. In de praktijk lukt dat eigenlijk niet. Dus die tijd verdeel ik nu over de hele week. Ik doe minimaal drie keer in de week (en een keer in het weekend) een half uurtje yoga. Mijn vent brengt op die dagen onze dochter naar school, dus voordat ik dan aan het werk ga zit mijn me-time er al weer op.

Mama modus

De woensdagmiddag is overigens wel geblockt (op een hoge uitzondering na!) want die middag ben ik volledig in mama-modus en ga ik met mijn dochter naar haar sportafspraken en na afloop is er tijd samen thuis (als ze niet daarna de hort op is trouwens)

Tijd voor lunch

Ook nieuw dit jaar is dat ik iedere dag dat ik thuis werk ook écht tijd neem om te lunchen. Gezond te lunchen. Dus niet zoals ik voorheen deed met een boterham achter de laptop. Om te zorgen dat ik dat ook echt doe maak ik de avond ervoor, voor zover dat kan, mijn lunch (en die van mijn vent) alvast klaar. Dan is er ook geen enkel excuus om niet goed en lekker te eten.

En die lunch kan van alles zijn. Een goedgevulde soep, een budda bowl (momenteel mijn absolute favoriet) of restjes van de avond ervoor (zie foto links hierboven). Nieuw is ook dat ik probeer om dan ook een half uurtje te lezen, in plaats van op mijn telefoon te zitten. Het gaat tot nu toe goed en ik voel me er echt beter door!

Wat werkt voor jou?

Ik kreeg toen ik dit (kort) op instastories deelde héél veel vragen en reacties dat mensen dat ook willen proberen en hoe ik dat dan doe. Zo dus.

Nu zal dit voor iedereen anders werken, maar focus – structuur en plannen zijn volgens mij wel dé manieren waarop iedereen er mee aan de slag kan, ongeacht welk werk je ook hebt. Benieuwd hoe jullie dat (gaan) doen. Laat je het me weten?! Vind ik leuk!